K čemu je vitamín D a jak jej doplnit?

15. 02. 2022

Vitamín D vzbudil velký zájem veřejnosti především ve spojení s onemocněním Covid-19. Abychom Vás lépe seznámili s tímto vitamínem a jeho účinky, naši lékaři shrnuli všechny důležité informace.

Co je vitamín D a co ho obsahuje?

Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, vzniká v kůži z cholesterolu účinkem slunečních paprsků. Lze ho získávat omezeně také ze stravy nebo jako vitaminový doplněk.

Potravinovými zdroji jsou:

  • mořské ryby,
  • tresčí játra,
  • žloutek,
  • mléko,
  • mléčné výrobky,
  • houby.

V létě stačí pro vytvoření dostatku vitamínu D 15-20 minut denně mezi 10. a 16. hodinou na přímém slunci. Nicméně je třeba vystavit alespoň 40 % povrchu těla a pozor bez opalovacího krému, který brání vstupu UVB záření ze slunce do kůže. Opálená kůže nebo kůže u seniorů vytváří vitamín D obtížně.1 Již koncem podzimu kvůli nedostatku slunečního svitu rychle klesá zásoba vitamínu D v těle. V podzimních až jarních měsících je prospěšné cíleně vitamín D doplňovat.

Jak vitamín D v našem těle funguje?

Nejznámějším úkolem vitamínu D je vstřebávat vápník z trávicího systému, udržovat jeho správnou hladinu v krvi a dopravovat ho do kostí, zubů, svalů a dalších důležitých orgánů. V těle funguje spíše jako hormon, receptory pro vitamín D se nacházejí téměř na každé buňce. Nově byla prokázána celá řada dalších důležitých funkcí vitamínu D:

  • zlepšuje imunitu vrozenou i získanou,
  • hraje klíčovou roli při obraně proti infekčním onemocněním, zvláště respiračním jako je chřipka nebo Covid-19,2,3
  • udržuje zdraví kardiovaskulárního systému, pomáhá předcházet ateroskleróze i vysokému tlaku,4
  • působí pozitivně na plodnost, zdravý vývoj plodu a snížení výskytu komplikací v těhotenství jako je těhotenská cukrovka a preeklampsie,5
  • podílí se na správném dělení a růstu buněk a jeho dostatek tak v těle přispívá k prevenci nádorových onemocnění,6
  • u sportovců má vitamín D pozitivní vliv na výkon i regeneraci svalů.

Jak nám škodí nedostatek vitamínu D?

Nedostatkem vitamínu D trpí v zimním a jarním období podle různých zdrojů až 50-75 % české populace. Je to jeden z důvodů, proč v zimě onemocníme chřipkou nebo jinými respiračními onemocněními. Časté virózy jsou tedy varovným příznakem nízké hladiny vitamínu D v těle. U lidí s chronicky nízkou hladinou vitamínu D je také vyšší výskyt nádorových onemocnění a autoimunitních onemocnění, např. roztroušené sklerózy a zánětu štítné žlázy. Dále více hrozí vysoký tlak, cukrovka 1. i 2. typu a u starších lidí Alzheimerova nemoc a samozřejmě osteoporóza s rizikem zlomenin.

Dlouhodobý nedostatek vitamínu D výrazně snižuje fungování imunitního systému, zhoršuje sklony k depresím, nespavost nebo naopak ospalost a únavnost, migrény, vypadávání vlasů i kazivost zubů a parodontózu.

Kolik vitamínu D bychom měli užívat pro maximální zdravotní benefit?

Denní příjem vitamínu D pro zdravého člověka k zajištění optimální hladiny v krvi by měl být zhruba 1000-4000 IU (25-100 mikrogramů) od podzimu do jara. Pokud v létě chodíme hodně ven, pak je možné i nižší dávkování, ale spíše se doporučuje užívat výše uvedenou hodnotu celoročně. Tato dávka je bezpečná i z hlediska předávkování. Při zjištění nedostatečné hladiny vitamínu D je po několik týdnů vhodné užívat mnohem vyšší denní dávky (např. 10 000 IU, aby hodnoty v krvi účinněji stouply. Na přesném dávkování je vhodné se poradit s lékařem.7

Při vyšším dávkování vitamínu D se doporučuje užívat zároveň vitamín K2 a hořčík.

Hrozí předávkování vitamínem D?

Vitamínu D se bát nemusíme! K předávkování dochází pouze výjimečně při výrazném dlouhodobém nadužívání mnohonásobně vyšších dávek, než se doporučuje.

Předávkování – hypervitaminóza - se projevuje nadměrným vstřebáváním vápníku ze střeva a tím jeho zvýšenou hladinou v krvi. To může způsobit příznaky jako nechutenství, nevolnost, zvracení, zmatenost a svalová slabost. Vymizí při přerušení užívání vitamínu D. Při předávkování dosahují hladiny v krvi vysokých hodnot nad 250nmol/l (100ng/ml). Jiné zdroje označují hladiny kolem 375nmol/l (150ng/ml) v krvi jako intoxikaci vitaminem D.8

Test hladiny vitaminu D v krvi je velmi důležitý

Pro každého člověka je tedy velmi prospěšné zjistit svou hladinu vitaminu D a udržovat ji na optimální hodnotě pro dosažení a udržení co nejlepšího zdravotního stavu. Díky laboratornímu testu krve, který změří aktuální hladinu vitaminu D v organismu, lze předejít zdravotním problémům spojeným s nedostatkem, ale i předávkováním vitaminem D. Na základě výsledku vitamín adekvátně doplníme, nebo naopak snížíme jeho příjem.

A jaká je tedy optimální hladina v krvi? Většina expertů se shoduje na hodnotě 75-150nmol/l (30-60ng/ml). Podle různých zdrojů se údaje lehce liší, navíc probíhá další intenzivní výzkum. Řada endokrinologických pracovišť doporučuje dokonce 75-250nmol/l (30-100ng/ml). Hladina pod 75nmol/l (30ng/ml) je považována za nedostatečnou. Při nedostatku – hypovitaminóze s hodnotou 30-50nmol/l (12-20ng/ml) nebo dokonce při chybění vitamínu - avitaminóze s hodnotou pod 30nmol/l (12ng) se doporučuje ihned začít vitamin D doplňovat.

Přijďte se k nám otestovat během akce "Posilni imunitu s Europlasmou"!

Nechte si změřit hodnotu vitamínu D v krvi, vyplatí se vám to! Zdraví našich dárců je pro nás velmi důležité, proto v Europlasmě připravujeme mimořádnou akci pro naše pravidelné dárce plazmy, během které budeme testovat hladinu vitamínu D. V jarních měsících bývají zásoby vitamínu D v těle na kritické úrovni, proto je to ideální čas neotálet a začít to řešit. Posilněte svou imunitu! 

Přečtěte si také o potravinách pro zdravou krev nebo o výhodách pro dárce krevní plazmy.

Zdroje:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3068797/

(2) https://vitamin-d-info.cz/2021/12/10/vitamin-d-pomohl-v-prevenci-akutnich-respiracnich-infekci-metaanalyza/

(3) https://vitamin-d-info.cz/2021/11/27/uzivani-vitaminu-d-muze-snizit-rizika-komplikaci-a-zavaznost-infekce-covid-19/

(4) http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/veda-rika-vitamin-d-muze-pomahat-zit-dele

(5) https://vitamin-d-info.cz/tag/tehotenstvi/

(6) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27049526/

(7) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18348447/

(8) https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-side-effects#1.-Elevated-blood-levels

Chcete darovat krevní plazmu, získat finanční kompenzaci a využívat našich benefitů pro dárce?

Registrovat se k odběru plazmy
22. 11. 2021

Vše, co jste chtěli vědět o imunitě

Imunitní systém je soubor mechanismů nezbytných pro naše přežití. Chrání nás před bakteriemi, viry a dalšími mikroby a působí jako prevence před infekcemi.

Číst článek
03. 11. 2021

Využití léčiv vyrobených z plazmy

Krevní plazma je tekutá průzračná složka krve, obsahuje hlavně vodu a asi 7 % bílkovin. Můžeme také říct, že je krevní plazma roztok především bílkovin, minerálů a enzymů.

Číst článek
10. 06. 2021

Proč vzniká modřina po odběru krve nebo plazmy?

S modřinou po injekci se setkal téměř každý z nás. Proč se krevní podlitiny vytvářejí a za jak dlouho se vytratí? Jak velká zasažená plocha je ještě v pořádku a kdy už je lepší navštívit lékaře?

Číst článek

Zpět na blog

Napište nám

Zavřít

Prosím čekejte, načítám formulář ...

Rozleť se s Europlasmou Rozleť se s Europlasmou